Yoann Bourgeois is de meester van de balans. Dat toont hij in 'The Unreachable Suspension'

De Franse artiest en choreograaf Yoann Bourgeois weet de zwaartekracht op een subtiele en meesterlijke manier te bespelen. Dat blijkt in ‘The Unreachable Suspension Point’, dat is een poëtische voorstelling die te zien was op het Internationale Dans Festival in het Poolse Lublin. Hij speelt deze productie met danseres Marie Bourgeois en de pianist Tomasz Bielski. Maar ook de plateaus, enorme dominante attributen op het podium, eisen een hoofdrol op.

Het stuk bestaat uit zes elementen, met als onbetwist hoogtepunt de fraaie scène met een trampoline en een trap.  Dat houten gevaarte staat achteraan op het podium, de trap is zichtbaar en iemand die Yoann Bourgeois een beetje volgt, weet wat daar gaat gebeuren. Het is fantastisch om dat live te zien.

Onzichtbare trampoline

De Franse choreograaf-circusartiest klimt op het houten gevaarte, helt naar links, valt om en staat binnen de kortste tijd weer recht op zijn voeten. Dat kan dankzij een trampoline in die stellage die voor het publiek niet zichtbaar is.

De bewegingen blijven zich herhalen, in allerlei vormen en krijgen een extra lading als de artiest ook de houten trap achter op de installatie bestijgt en vanaf hoogte naar beneden valt en meteen terug wordt gekatapulteerd.

Oogstrelend

Elke beweging is gracieus, vlekkeloos,  en dan is er ook nog een grappig contrast. Als Yoann Bourgeois een simpele stap op de trap zet, leidt dat tot een schuifpartij. Natuurlijk, gebeurt dat bewust.

De losjes ogende scène met de trampoline is oogstrelend, het zou een cadeau zijn als die nog veel langer zou doorgaan. Een opmerkelijk moment ontstaat als Bourgeois op een trede van de trap gaat zitten en vanaf zijn plekje de verte in tuurt. Daar ziet hij zijn achter een raam zijn partner. Ze is ver weg, onbereikbaar.

Rode draad

De relatie tussen man en vrouw is de rode draad in het stuk en die relatie spat uiteen. Er valt wel meer uiteen in deze voorstelling. Meubels, een lamp en dat is een originele, verrassende metafoor voor de relatie tussen de personages die onder druk staat.

Drie ballen

De vloer van het theater staat vol met houten objecten, kolossaal en robuust. Die stellage met de trap, maar ook een plateau met stoelen en een tafel, en iets verderop een lager plateau met een stoel.

Daar gaat van alles gebeuren, maar de voorstelling begint relatief rustig. Met een jongleer act met drie ballen, die tot in perfectie is uitgevoerd. Maria Bourgeois werpt haar partner de ballen argeloos toe en vertrekt onmiddellijk.

Bach

Yoann Bourgeois zit op een stoel en werpt de ballen vloeiend op en neer, van hoog naar laag, van links naar rechts. Het is een strakke choreografie, minimale bewegingen met twee armen en drie ballen. De pianist speelt live op zijn vleugel ‘Die Kunst der Fuge’ van Johann Sebastian Bach. Klassieke muziek is een wezenlijk onderdeel van de voorstelling.

Met een werk van Schubert begeleidt de pianist uit Lublin Maria Bourgeois als zij op een draaiend plateau klimt. Ze loopt erop, rent erop, danst met een stoel en het vierkant draait steeds sneller in het rond. De vliedende krachten doen hun werk, af en toe helt ze door die kracht flink voorover.

Hetzelfde gebeurt als later in de voorstelling beide partners op datzelfde plateau bewegen. Ze hellen voorover, strekken de armen naar elkaar, maar ze zijn te ver van elkaar verwijderd. Eerder zitten de twee op het plateau aan een tafel, ze reageren ongemakkelijk op elkaar, drukken een armpje om te kijken wie de sterkste is. Dit gebeurt in een aangename flow, de poëzie spat ervan af.

Spanningen

En er is nog een plateau op het podium waar de twee elkaar tegenkomen. Dat plateau draait niet, maar het helt alle kanten op. Het evenwicht is ver te zoeken. Ook hier staan stoelen en een tafel. Het kost de twee, vooral hem, alle kracht om de balans enigszins te bewaren. Er zijn spanningen tussen de twee, dus de balans verdwijnt alsmaar meer.

De scenes in de voorstellingen zijn al vaak door Bourgeois gespeeld, maar dit stuk is toch speciaal voor het festival in Lublin op maat gemaakt. Daarbij is dankbaar gebruik gemaakt van het grote, diepe podium, de vele ruimte waarover Yoann Bourgeois Art Company kon beschikken.

Mooie lyriek

‘The Unreachable Suspension Point’ is een betoverende, uitgebalanceerde voorstelling, met mooie lyriek, prachtige vondsten en dat in dialoog met composities van Bach en Schubert.

Maar wat is het jammer dat de voorstelling zo kort is, 45 tot 50 minuten. Van het werk van Yoann Bourgeois hoop je veel langer te mogen genieten.

Gezien: Internationaal Dans Festival Lublin

FOTO'S: Dans Festival Lublin/Maciej Rukasz/CSK/Ewa Zielonka-Gawrylak