Wat een sterke blikvanger, die grote Amerikaanse wagen bovenop een heuvel, een puntige berg in de vorm van een kegel. Het lijkt dat die pick-up truck vanuit een bouwkraan van grote hoogte met precisie naar beneden is gestort. De carrosserie van de wagen is gespietst door de scherpe punt van de kegel en het gevaarte balanceert boven de hoofden van de toeschouwers die eronderdoor kunnen lopen.
Het imposante, absurde werk is te zien bij PARK, het platform voor visuele kunst in Tilburg en is de highlight van de expositie Story of the mountain that grew to fast van de Eindhovense kunstenaar Vincent Dams.
Snel gegroeid
De titel zegt het al: voor de kunstenaar is de wagen niet naar beneden gevallen, maar is de berg supersnel gegroeid en is de wagen vanzelf mee gestegen. Het kan dus nog absurdistischer.
Pizzapunt en puntmutsen
Naast de wagen die onder meer is gemaakt van vele meters pvc-buis, van plasticfolie en rubber is een wand met tekeningen die regeren op de auto. Het zijn tekeningen waarin de vorm van een kegel is verwerkt. Die vorm is in vele gedaanten herkenbaar, zo communiceert Dams met zijn illustraties.
The Mountain Variations heet het werk dat is gemaakt met potlood en viltstift op papier. De kegel en de driehoek keren terug in tekeningen van een pizzapunt, een punt van een meloen, een danseres en een dwerg met een puntmuts, een potloodpunt, een piramidetent en knokkels van gebogen vingers, om maar enkele voorbeelden te noemen.
Vrolijkmakend
Vincent Dams werkt aan een eigen wereld, vol fantasie en vrolijkmakend absurdisme. Daar past La Grande Bologna / The Big Baloney uitstekend bij. Dat werk domineert de achterwand van PARK dat thuis in een voormalige concertzaal. De titel klinkt abstract, maar het werk is niet mis te verstaan.
Boterhamworst
Het is het best te omschrijven als een enorme schijf boterhamworst die als een grote, felle zon langzaam zakt naar de horizon. En bij Dams zijn meer vleeswaren die de vergelijking met de ondergaande zon kunnen weerstaan, zo blijkt uit zijn ingelijste werk Salami Sunset.
Optimisme
De ondertitel van de expositie luidt and a dog called Candide. Dat zijn drie langwerpige schilderijen van een hond met een enorme tong. Op het meest rechtse werk is de kop van de hond te zien, op de schilderijen ernaast rolt de tong, vele meters lang, de verte in.
De naam Candide verwijst naar het gelijknamige boek van Voltaire. ou l'optimisme is de ondertitel van dat boek.
Zorgvuldig
Dat optimisme zit bij Vincent Dams wel goed, in ieder geval bij deze opgewekte expositie. En het is niet alleen maar lol, het werk is knap en zorgvuldig gemaakt.
Uitdagingen gaat de kunstenaar niet uit de weg. Het idee voor de gespietste wagen ontstond een jaar geleden, hij maakte een model. Nu is er een XXXl-vorm die in geen enkel museum van moderne kunsten zou misstaan. Ook niet in Absurdistan, maar om dat te begrijpen moet je even op de link klikken.