Een man die met een schroefboormachine stevige balken aan elkaar vastmaakt, dat verwacht je op een bouwplaats, niet als onderdeel van een theatervoorstelling. Toch is dat precies waar je naar kijkt bij de voorstelling ‘House Beating’ van Body Architects.
Het gezelschap uit Oostenrijk bouwt in het stuk een hoge, constructie van massieve houten balken, maar nog meer bouwt deze company met de getrainde lichamen van twee sterke performers voortdurend veranderende sculpturen van vlees en bloed.
Fysiek en minimalistisch
De naam van de groep zegt het al, Body Architects, en dat is precies wat gebeurt.
Met acrobatiek en eenduidig op elkaar afgestemde, fysieke, ook minimale bewegingen tonen de performers dat ze met hun lichamen bijzondere architectonische constructies kunnen bouwen. Daarbij schuiven armen, benen en hun lijven door en langs elkaar. Niet zo zeer gracieus, wel overtuigend en robuust.
De twee manipuleren het beeld dat ze bij het publiek oproepen en dan blijkt ook nog dat de één controle heeft over de bewegingen van de ander. De een zet de ander op handen en voeten, hoofd naar beneden en duwt die dan omver. Het lijf verandert zo in een verstild object.
Beangstigend
De acrobatiek, de fysieke interactie, begint op de vloer, maar naarmate het bouwwerk met de balken in een stevige toren verandert, wordt ook dat bouwsel het domein van de twee dansers/acrobaten. Een handstand hoog in de lucht, het is beangstigend om te zien, maar ze doen het.
Snijvlak dans en architectuur
Body Architects maakt voorstellingen op het snijvlak van dans en beeldende kunst. Het gezelschap bestaat uit performers, muzikanten en beeldend kunstenaars. In ‘House Beating’ komen disciplines organisch bij elkaar waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor drie slagwerkers die spelen op drie verschillende instrumenten als percussie, bongo’s, xylofoon en attributen als koebellen en triangel.
Als de voorstelling begint, bewegen de twee acrobaten op de balken, die liggen dan nog kaarsrecht naast elkaar op de vloer. Andere dansers op de vloer, ze hebben een ondersteunende rol, trekken af en toe een balk onder de lichamen uit waardoor de ruimte om te bewegen steeds minder wordt.
De performers zijn dan nog in vrijetijdskleding, even later als het echte werk begint, bewegen ze in korte broekjes waardoor de uitwendige anatomie van de lichamen, ook het zweet dat ervan afdruppelt, zichtbaar zijn.
Stevige toren
De acrobaten Hygin Delimat en Elias Choi-Buttinger bewegen boven en naast elkaar. Zo staan ze op hun armen, achterovergebogen, met de voeten tegen elkaar. Ook zetten ze elkaar in steeds andere posities neer op de vloer. Tegelijkertijd sjouwen de helpers met de balken over de vloer. Dunne balken steken ze geraffineerd in elkaar zodat een mobiel ontstaat dat zichzelf in evenwicht houdt. De dikke balken worden verwerkt in de stevige toren die langzaam verrijst. Dan komt ook die schroefboormachine tevoorschijn.
‘House Beating’ is vakmanschap. Van de performers, van de muzikanten, van de man met het gereedschap, maar ook van de bedenkers en ontwikkelaars van dit stuk. De verbinding van menselijke sculpturen met sculpturen van hout, beide een uiting van architectuur, dat is prachtig bedacht en krachtig uitgevoerd. Wat een verrassende voorstelling is dit.
Gezien: Internationaal Dans Festival Lublin
FOTO'S: @Peter Jaruga