Het gerenommeerde dansgezelschap WArd/waRD van de Vlaamse choreograaf Ann Van den Broek vertrekt na tien jaar uit Rotterdam en vestigt zich in Tilburg. Het gezelschap gaat nauw samenwerken met de schouwburg in Tilburg, Theater De Nieuwe Vorst en de Dansacademie van Fontys. “Deze stad past bij ons.”
De voorstellingen van WArd/waRD zijn al vele jaren te zien in Tilburg, met name bij De Nieuwe Vorst. Op 17 september 2024 presenteert WArd/waRD zich voor het eerst als Tilburgs gezelschap met de voorstelling ‘The Balancing Act’ in de Schouwburg. Deze voorstelling stond in oktober 2023 al in De Nieuwe Vorst en keert nu dus terug naar Tilburg. Rond de presentatie is er een programma over hoe deze voorstelling is gemaakt. Schouwburg Concertzaal Tilburg organiseert een publieksprogramma rond het thema en de creatie van de voorstelling.
Een stad met ruimte voor ontwikkeling
“In Tilburg vinden wij een context die bij het gezelschap past”, aldus WArd/waRD. “Het kunstenveld in de stad, met een dansacademie waar onze dansers masterclasses verzorgen, twee theaters die het werk van Ann Van den Broek programmeren, een productiehuis (DansBrabant), musea, concertzalen en een theatergezelschap zorgt voor een constellatie die ruimte biedt voor ontwikkeling.”
Dicht bij de grens
WArd/waRD ziet het als een groot voordeel dat het nu dichter bij de grens met België is neergestreken. Het heeft naast een adres bij de Schouwburg Concertzaal in Tilburg, ook een adres in Antwerpen. Ann Van den Broek ziet het werken vanuit twee landen als een kans. Een eigen studio voor het maken van voorstellingen in Tilburg is er nog niet. Het gezelschap is in 2000 in Vlaanderen opgericht om het choreografisch werk van Ann Van den Broek te stimuleren. Vanwege het groeiende succes in Nederland is gaandeweg besloten ook hier een thuisbasis te creëren.
De laatste tien jaar was WArd/waRD thuis bij Theater Rotterdam. Dat theater kiest vanaf 2025 voor een diverse community met namen als theatermaker en choreograaf Alida Dors, regisseur Erik Whien, theatermaker en actrice Nastaran Razawi Khorasani, actrice Romana Vrede, de in Tilburg geboren theatermaker Mathieu Wijdeven en het collectief Wunderbaum.
Menselijke emoties zijn vertrekpunt
Ann Van den Broek (1970) begon op haar elfde met dansen en kreeg les op een opleiding voor amateurs. Tien jaar later ging zij naar de dansacademie in Rotterdam. Ze danste onder meer bij Elisa Monte Co. (New York), Dansgroep Krisztina de Châtel (Amsterdam), Galili Dance (Groningen) en Charleroi/Danses (Charleroi). In haar voorstellingen laat de choreograaf mensen van vlees en bloed zien. Haar dansers zijn kwetsbaar, menselijke emoties zijn steeds het vertrekpunt. Daardoor zijn performers voor het publiek herkenbaar en invoelbaar maar soms ook confronterend.
Extreme ervaringen
De Vlaamse dansmaker laat zich sterk inspireren door menselijke gedragspatronen en gemoedstoestanden, ook door ontwikkelingen in de samenleving en extreme ervaringen. In haar werk zijn thema’s te vinden als onrust, strijd, weerstand, dwangmatigheid en controle, fanatisme, nihilisme en activiteit/passiviteit. WArd/waRD omschrijft het werk zelf als ‘emotioneel minimalisme’.
Ann Van den Broek heeft veel succesvolle voorstellingen op haar naam staan. Denk aan ‘Co(te)lette’ uit 2007, ‘I solo ment’ uit 2008, ‘The Red Piece’ uit 2013, ‘The Black Piece’ uit 2014 en ‘Ohm’ uit 2023. Ook maakte zij ‘Memory Loss Collection’, een trilogie geïnspireerd door dementie en geheugenverlies. Ze zag hoe de ziekte zich bij haar eigen moeder ontwikkelde en maakte drie stukken over verschillende fases van geheugenverlies en over de pijnlijk dwalende weg die mensen met dementie of Parkinson afleggen. Van den Broek won meerdere prijzen. Zo kreeg zij in 2015 voor ‘The Black Piece’ de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansproductie van het seizoen en in 2008 kreeg ze een Zwaan voor ‘Co(te)lette’. Voor andere producties als ‘Memory Loss’ ontving ze een nominatie voor De Zwaan.
Locatievoorstelling leidde tot kritiek
Het werk van Ann Van den Broek is te zien in Nederlandse theaters, maar ook vaak in het buitenland. De voorstellingen staan geprogrammeerd in de reguliere zalen, in musea en galerieën, maar ook buiten, zo speelde de spraakmakende productie ‘Q61 Cemetery’ uit 2015 op een begraafplaats. Deze locatievoorstelling leidde ook tot kritiek, juist vanwege de keuze voor een kerkhof. Datzelfde jaar verscheen ook de documentaire ‘Lady in Black’, over Ann Van den Broek en haar compromisloze werkwijze. Ze vraagt veel van zichzelf en ook van haar dansers.
Op 16 oktober 2024 staat WArd/waRD in De Nieuwe Vorst. Deze keer met het concert dat is ontstaan vanuit de ‘Memory Loss Collection’. De daarbij betrokken muzikanten Gregory Frateur, Nicolas Rombouts en Sjoerd Bruil vormen voor deze gelegenheid een collectief dat improviseert op composities uit de drie voorstellingen. Op de avond van het concert wordt ook ‘Memory Loss Inside’ vertoond, een verfilming van de laatste voorstelling uit de ‘Memory Loss’ reeks. Deze dansfilm won de Performance Relay & Camera Rework Competition tijdens dansfilmfestival Cinedans in 2022.
Foto's: WArd/waRD