Geweld tegen vrouwen, het is er nu, het was er altijd. De Tilburgse danseres Eleni Ploumi achterhaalde dat alleen al in 2021 in Nederland drieëntwintig vrouwen door hun partner zijn vermoord en vier door een familielid. Schokkende cijfers en mogelijk ligt het aantal nog hoger. Ze voelde de noodzaak om een dansvoorstelling te maken over femicide, over moord op vrouwen. Een interview met Eleni Ploumi.
“Dit is het topje van de ijsberg”, zegt Eleni Ploumi. “Er zit iets veel groters achter. Een structureel systeem van geweld tegen vrouwen die door de samenleving wordt gerechtvaardigd.” De titel van haar dansvoorstelling is ‘Misslightenment’ en de mannelijke kijk op vrouwen wordt erin onderzocht. Het stuk gaat zaterdagavond 6 april 2024 tijdens het dansfestival Moving Futures in première bij Theater De Nieuwe Vorst in Tilburg.
Vader hield touwtjes stevig in handen
Ongelijkheid, onderdrukking. Eleni Ploumi weet waarover ze het heeft. Ze groeide op in een conservatief gezin in Griekse Thessaloniki: een vader, een moeder, twee dochters. Zij zag hoe haar vader de touwtjes stevig in handen hield, zichzelf alle privileges gunde – naar de kroeg ging en dronk – en zijn vrouw verplichtte om thuis blijven. Deze ervaring deed veel met Eleni Ploumi en het zette haar aan het denken over haar plaats in een samenleving met seksisme en de wijze waarop mannen naar vrouwen kijken en daar hun gedrag op baseren.
“De man heeft meer rechten, omdat hij man is. Ik zag het met eigen ogen gebeuren. Dat is freaking oneerlijk. Persoonlijk wil ik zo niet leven, en op een breder niveau: dit is niet de manier waarop wij zouden moeten samenleven. In de maatschappij bestaat een sociale context met gedragingen, ideeën over mannen en vrouwen, die kan leiden tot femicide.”
Dat geweld tegen vrouwen de dood tot gevolg kan hebben, maakte zij enkele jaren geleden van dichtbij mee. De zus van een vriendin is vermoord door haar ex, midden op straat, met een mes. Dat gebeurde in 2021 in ’s-Hertogenbosch. “Misbruik, geweld tegen vrouwen, ik ken het van Griekenland, maar dit gebeurt ook in een progressief land als Nederland. Mensen denken dan aan eerwraak, aan moslims, maar dat was niet zo, dit waren twee witte, intelligente mensen.”
Vrouwelijk lichaam
Eleni Ploumi woont sinds 2012 in Tilburg. Zij kwam naar Nederland voor haar studie aan de Dansacademie in Tilburg waar ze de richting contemporary urban deed. Inmiddels maakte ze vijf solovoorstellingen, waaronder ‘Poutanes’ (Grieks voor prostituees): een ferme aanklacht tegen de uitverkoop van het vrouwelijk lichaam. Voor dit stuk verdiepte ze zich in de achtergrond van sekswerkers en sprak met hen over hun ervaringen. Dat past Ploumi, zij heeft een kritische kijk op de samenleving en uit haar mening. Over politiek, over hoe mensen met elkaar omgaan, over hoe mannen met vrouwen omgaan. “Ik lees erover, informeer me en wil mijn visie uitdragen.”
Zij lanceert de term ‘victim blaming’: het slachtoffer krijgt de schuld, niet de dader. “Als een vrouw is verkracht ontstaan vragen: Wat droeg ze? Was de rok niet te kort? Wat deed ze daar alleen, zo midden in de nacht? Dat gebeurt in onze hoofden, ook in mijn hoofd. In dat geval kijken we naar het slachtoffer, wat had zij kunnen voorkomen? We moeten naar de dader kijken. Wat bezielt zo’n man? Dat had hij nooit mogen doen.”
Huiselijk geweld
In haar dansstukken gaat Ploumi van macro- naar microniveau en dan naar het universele. Ze introduceert een onderwerp, vaak een maatschappelijk thema, kijkt naar wat dat met haar doet, wat zij er aan kan doen en brengt het dan weer naar een breder perspectief. Voor ‘Misslightenment’ verdiepte ze zich in huiselijk geweld, geweld tegen vrouwen en in de omvang van femicide. Daarvoor sprak ze ook met maatschappelijk werkers van Feniks en Blauwe Maan, organisaties in Tilburg die zich inzetten voor emancipatie en voor vrouwen die slachtoffer zijn van geweld en misbruik.
Dat een zo oud verhaal nog zo actueel is
Ook mythologie – hoe kan het anders voor een Griekse – en verhalen uit de vroege en nabije geschiedenis beïnvloeden de nieuwe performance van Eleni Ploumi. “Ik koos vier verhalen over vier vrouwelijk stereotypen. Medusa uit de Griekse mythologie is een voorbeeld van victim blaming. Zij is verkracht door Poseidon in de tempel van Athena. Dat vond de godin Athena niet leuk, maar Poseidon kon ze niet straffen en dus strafte ze Medusa door haar haren in kronkelende slangen te veranderen. Dat vind ik fascinerend. Dat een zo oud verhaal nog zo actueel is.”
Hypatia, slachtoffer heksenjacht
Het tweede verhaal gaat over Hypatia, zij staat symbool voor de heks waarop wordt gejaagd. Zij leefde rond 400 na Christus in Alexandrië. “Hypatia was een wetenschapper, wiskundige en astronoom en zij adviseerde de gouverneur van Alexandrië. Die was tolerant voor andere religies. De bisschop beschuldigde Hypatia van beïnvloeding waarna ze werd vermoord door fanatische christenen.”
De Nederlandse verzetsstrijders Truus en Freddie Oversteegen en Hannie Schaft zijn ook inspiratiebron voor ‘Misslightenment’. Ploumi: “Zij gebruikten hun vrouwelijkheid om nazi’s te verleiden en te doden. Ook brachten ze verkleed als Duitse verpleegsters Joodse kinderen in veiligheid. Zij benutten de zorg van vrouwen als wapen.” Het vierde verhaal gaat over Viktoria Marinova, een onderzoeksjournalist uit Bulgarije die werd vermoord omdat zij in haar tv-programma onthullingen over fraude deed. “Het was femicide. Dit is het archetype van de vrouw die lawaai maakt, die onthult, en dan wordt afgerekend door mannen.” De verhalen zijn op een abstract niveau in de performance ven Eleni Ploumi verwerkt.
Ik wil met dans meer vertellen
In haar danstaal is Ploumi geïnspireerd door hiphop en housedance. Daar ligt haar fundament. Ze leerde deze stijlen op een hiphopschool in haar geboortestad Thessaloniki en ook op straat. Maar van battles hield ze niet. “Dan moet je in veertig seconden laten zien wat je in huis hebt. Ik hou niet van competities en wil met dans meer vertellen.” Ze volgde workshops in het buitenland, onder meer op Italiaanse festivals en ging zich oriënteren op academies die opleiden tot professioneel danser. Johnny Lloyd, een Amerikaanse urban-danser die in Noord-Brabant werkt, attendeerde haar op de dansacademie van Fontys.
“Ik deed auditie, maar werd afgewezen.” Ze lacht: “Toen ben ik docenten gaan stalken, online, op Facebook, ik reageerde op hun berichten, hun muziekvoorkeuren. De tweede keer ben ik wel aangenomen. Docent Joshua Trebi zag het in me zitten.” Door haar ouders werd ze niet gestimuleerd om van dans haar beroep te maken. Als tiener kreeg ze het dringende advies een studie te gaan volgen. Ze koos voor economie, maar als snel bleek dat ze daar niet gelukkig van werd. De keuze voor dans en performance is een bewuste.
Ook in de voorstelling heb ik mijn vrijheid
Tijdens haar opleiding in Tilburg danste Eleni Ploumi bij Tilburgs punkdansgezelschap T.r.a.s.h. Ze vond het een geschenk te mogen dansen bij een groep waar ze zelf groot fan van was. Ook danst ze bij het Eindhovense United Cowboys dat haar begeleidt bij het maken van de nieuwe voorstelling en in het werk van de Tilburgse choreograaf Katja Heitmann.
Haar eigen werk bestaat vaak uit solo’s, daar voelt ze zich goed bij. “Tijdens de repetities wil ik lijfelijk ervaren wat er met me gebeurt. Dat kan ik het best alleen. En als ik tien uur wil repeteren in de studio doe ik dat, als ik na vijf uur wil stoppen, kan dat als ik alleen werk. Ik hoef geen afspraken te maken. Ook in de voorstelling heb ik mijn vrijheid, want er is een element van ruigheid en onvoorspelbaarheid. Als ik voel dat ik met een object wil gooien, dan doe ik dat. Ik hoef geen rekening te houden met een andere danser.”
Solo en toch lijkt het een duet
Toch lijken haar voorstellingen op een duet. Dat heeft te maken met de objecten die een belangrijk onderdeel vormen van de performance. Zo gebruikt ze in ‘Killing Time’ een grote houten bank. De titel van dat stuk verwijst naar de tijd die mensen verdoen door steeds te willen voldoen aan eisen van de ander. Het bankje is voor haar een obstakel met grote symbolische betekenis. Het staat in haar ogen voor de samenleving, de sociale structuren met regels, ongeschreven wetten en vooroordelen die vrijheid beperken en obstakels opwerpen.
“Het is een uitdaging om met grote objecten te dealen, die zijn rigide, koppig, net als de sociale structuren. Wat is mogelijk, wat zijn de grenzen? Wat zijn de beperkingen?”
Zij reflecteert op hoe ze de samenleving ervaart. “Natuurlijk zijn er regels nodig voor het bestaan, maar er zijn ook veel vooroordelen en ideeën die we aangeleerd krijgen. Dan denk je dat het alleen op die manier kan. Maar is dat zo? Dat bevraag ik.”
In ‘Misslightenment’ werkt Ploumi met een ladder. Ook dat object zit vol symboliek, maar daar wil ze niet veel over vertellen. Het publiek moet dat zelf gaan ontdekken. Wel zijn in de voorstelling projecties te zien en krijgen de toeschouwers na afloop informatie over de achterliggende ideeën van de performance.
‘Misslightenment’ is te zien op 6 april 2024 tijdens Moving Futures. Dat is een dansfestival dat op 5 en 6 april begint in Tilburg en reist dan naar Utrecht, Arnhem, Rotterdam, Amsterdam en Groningen. In De Nieuwe Vorst in Tilburg zijn naast het nieuwe werk van Eleni Ploumi meerdere voorstellingen te zien: Justin de Jager met ‘Brothers’, Jefta Tanate met ‘Domeless’, Ashley Ho & Domenik Naue met ‘Songs for friends; a vinyl’ en Trevoga met ‘11 3 8 7’.
Foto 1: @Clara Gustafsson
Foto 2: still uit film/@Marica de Michelle
Foto 3: @Clara Gustafsson
Foto 4: @ William van der Voort