Toneel, dans, een film, een mooie expositie. Als het aan het nieuwe kabinet ligt dan wachten we minstens tot 25 januari voordat we mogen applaudisseren voor een prachtige theatervoorstelling of een virtuoos concert. Naar het museum zit er ook niet in. Maar als er één sector is die de vele corona-maatregelen zorgvuldig naleeft dan is het kunstsector. Het braafste jongetje, braafste meisje van de klas, krijgt de deksel op de neus.
In de korte perioden dat theaters en musea tijdens de pandemie (deels) open waren heb ik me verwonderd over hoe nauwkeurig en loyaal de cultuursector de regels steevast handhaafde.
Voldoende afstand
Bij de entree werd naar de QR-code gevraagd, zitplaatsen waren aangewezen, er werd gelet op voldoende afstand en overal waren vriendelijke, gedreven medewerkers die het nooit teveel was om het hooggewaardeerd publiek een handje te helpen. (Figuurlijk, want handen geven of omhelzen is er voorlopig niet bij).
Bij museum De Pont was het overduidelijk welke route kon worden bewandeld en het was ook daar nodig om te reserveren. Zo kon het nooit te druk zijn.
Geduld en respect
Bij theater De Nieuwe Vorst spraken medewerkers het publiek erop aan als het bij de bar bleef staan praten in plaats van aan een tafel ging zitten Altijd met geduld en respect.
Toen er in datzelfde theater ondanks de controle op de QR-code toch een toeschouwer dagen na de voorstelling meldde dat hij corona had, kreeg iedere bezoeker die dezelfde voorstelling had bezocht een waarschuwingsmail. Dat is zorgvuldig.
Vrije stoel
Bij bioscoop Cinecitta reserveerde het publiek vooraf een ticket en was er steeds een vrije stoel tussen de mensen in de zaal. Dan kun je niet beweren dat de cultuur in Tilburg er een potje van maakt. Integendeel.
En natuurlijk was er onvrede en teleurstelling. De expositie van stadsgedichten van Anton Dautzenberg bij kunstinitiatief Park was amper open of de deuren konden weer dicht. Bij De Nieuwe Vorst weet nieuw publiek het theater steeds beter te vinden, maar plots mocht een aantal niet meer naar binnen omdat het geen QR-code kon laten zien. Veel werk lijkt voor niets.
Best georganiseerd
Op 14 Januari maakte het kabinet bekend dat de winkels weer open kunnen, de sportscholen ook, ondanks de besmettingscijfers. Dan blijft het absurd dat bij de best georganiseerde sector de deuren verplicht dicht blijven.
Sport is gezond, maar kunst en cultuur ook. Het maakt gelukkig en blaast een frisse wind door het hoofd en het hart. Daar kunnen we wel wat van gebruiken in deze tijd.
Onredelijk
Het braafste jongetje/meisje van de klas wordt door de docent op de achterste rij gezet. Waarom? Omdat het loyaal is en betrokken, omdat het zo goed zijn/haar best doet.
Dat kind mort het minst, zal de docent denken. Daar heb ik het minste last van, dus dat brave kind kan nog wel even wachten. Dat is onredelijk. Dar kind verdient een tien met een griffel. De kunstsector verdient respect en ruimte.
En de mensen die zich al zo lang aan maatregelen houden, die verdienen fantastisch theater, prachtige dans en oogverblindende exposities. Met een mondkapje, met afstand, met een code, daar valt best nog wel even mee te leven.
'BEN' van BOG & Het Zuidelijk Toneel zou woensdag 19 januari te zien zijn bij De Nieuwe Vorst, maar gaat dus weer niet door.
Foto: collectie HZT