WArd/waRD van choreograaf Ann Van den Broek thuis in Tilburg. ‘Dit is stad met een groot hart voor cultuur’

Gepubliceerd op 31 augustus 2024 om 16:53

Voor Ann Van den Broek is het wennen bij de schouwburg in Tilburg. Al die trappen, de smalle gangen waar het publiek nooit komt, kleedkamers, kantoren, de artiestenfoyer; voor de Vlaamse  choreograaf is het Tilburgs theater nu nog een doolhof. Maar daar komt snel verandering in, haar dansgezelschap WArd/waRD is sinds kort thuis in Tilburg. Dat bevalt haar goed.

Dinsdag 17 september is de kennismaking met het publiek in de stad met de uitvoering van de voorstelling The Balancing Act in de grote zaal van de Schouwburg. Dat succesvolle stuk over evenwicht (in lichaam, in geest, in het dagelijks leven) is genomineerd voor De Zwaan, dat is dé dansprijs voor de meest indrukwekkende voorstelling van 2023. Het is een mooie binnenkomer.

Tegen die tijd kent Ann Van den Broek de weg in het Tilburgs theater vast een stuk beter, zoals ze zich nu ook al intensief wegwijs maakt in de culturele wereld in de stad. Ze heeft contact met Dance Arts in Context (voorheen de Dansacademie), Het Zuidelijk Toneel, DansBrabant en Tilburgs performancegezelschap Alienated, om maar enkele culturele partijen te noemen.

Lint met dansers

Die gesprekken zouden kunnen leiden tot samenwerkingen, zoals nu al met de Dansacademie. Ann Van den Broek: “Dansstudenten uit Tilburg zijn op 17 september te zien met Accusation Walks. Een lint jonge dansers beweegt dan met identieke bewegingen door de schouwburg en over het plein.”  Accusation Walks is ook te zien tijdens de opening van het theaterseizoen in Tilburg, op 14 en 15 september

De choreograaf had al nauwe banden met de Schouwburg en theater De Nieuwe Vorst, met museum De Pont is ook al contact gelegd. “Ik voel bij veel mensen in de stad een groot hart voor cultuur.”

Ann Van den Broek(1970)  is een ervaren en succesvol choreograaf uit Vlaanderen. Ze is opgegroeid in een temperamentvol gezin. Als nakomertje is ze grotendeels opgevoed door haar twee oudere broers. Thuis was liefde, extremiteiten en onrust. De sfeer was eerlijk én direct, tegelijkertijd onveilig. Niets werd in het gezin van herkomst gladgestreken  Als ze over haar familie vertelt, zoals in radioprogramma ‘Nooit meer slapen’, dan  doet ze dat met respect en loyaliteit.

Dans in plaats van atletiek

Als kind was Ann positief ingesteld, ook angstig, zo zegt ze in protect perform, een boek over haar werk. Die kinderjaren hebben haar gevormd en zijn het fundament voor haar voorstellingen met uiteenlopende emoties, groot, klein, als terugkerende inspiratiebron. Ze had in de goot terecht kunnen komen, zo beseft ze zelf, maar ze is uitgegroeid tot een internationaal succesvol choreograaf.

Op advies van broer Tom kiest ze op jonge leeftijd in plaats atletiek of tennis voor ballet. Dans geeft haar de mogelijkheid zich zowel fysiek als creatief te uiten. Gaandeweg ontwikkelt ze een grote liefde voor hedendaagse dans, daar is in haar beleving alle ruimte voor expressie van gevoelens. Na de amateurdansschool in Antwerpen gaat ze naar de Dansacademie in Rotterdam.

Dans, film, video en muziek

Het is haar al snel duidelijk dat ze zelf voorstellingen wil maken, choreograferen trekt haar, meer dan zelf dansen. Haar eerste choreografie, een door haar zelf gedanste solo, maakt ze bij Dansgroep Krisztina de Châtel in Amsterdam.

Al vele jaren combineert ze in haar voorstellingen dans met disciplines als livemuziek, video,  film en beeldende kunst. Die kunstuitingen lopen in elkaar over, reageren op elkaar. Dat tekent haar werk. Haar voorstellingen zijn overal in Europa te zien.

Vraag Ann Van den Broek zichzelf te omschrijven en ze gebruikt het woord ‘eigenzinnig’. Zo ziet ze haar werk ook. “Wat ik maak kun je niet puur onder dans categoriseren. Het is gebaseerd op menselijke gedragspatronen, op gemoedstoestanden, veel minder op de academische dans. Het gaat bij mij om de uiting, de emotie, zonder dat het té theatraal wordt. De toeschouwer ervaart een mix van emotie en mathematiek.”

Verlies, dood, isolement

De emoties die tot dansvoorstellingen inspireren zijn uiteenlopend: pijn, eenzaamheid, leegheid, agressie, lust, verlies, dood, isolement en hoop. De impact van de dood van haar broer Tom op jonge leeftijd is in meerdere voorstellingen verwerkt.

Je hoeft geen dansliefhebber te zijn om haar voorstellingen te waarderen, zo zegt ze zelf. “Het zijn voorstellingen over het menselijke gedrag, dat herken je, je hoeft niet per se iets van dans te snappen. De danskenner op zijn beurt zal zien dat er heel veel verschillende lagen zijn.”

Opvallend in het werk is dat er tussen de dansers geen werkelijk, fysiek contact is. Meermaals bewegen dansers op onzichtbare eilandjes, los van elkaar.

Emotioneel minimalisme

Dans en emotie, dat doet als vanzelf denken aan de (oorspronkelijke) identiteit van de dans in Brabant met alle ruimte voor danstheater en expressionistische dans: het lijf als middel voor expressie van de diepste emoties.  Denk aan gezelschappen als Dansers Collectief, de punkdansers van T.r.a.s.h., LaMelis en United Cowboys.

Ann Van den Broek: “Als danseres had ik altijd een reden nodig om een stap naar voren te zetten, naar achteren te stappen, om een draaibeweging te maken. Ik zocht naar de intentie van de beweging, naar een motivatie. Waarom doe ik dit? Toen ik mijn eigen werk ging maken ben ik die vragen meer en meer gaan uitzoeken. Maar mijn stijl is anders dan die van T.r.a.s.h. Er zijn raakvlakken, maar ik kies voor het kleine, voor het minimalisme.” 

Isabella Steenbergen noemde haar werk in magazine Theatermaker ooit ‘emotioneel minimalisme’. “Toen ik dat las, dacht ik, ja, dat past bij mij. Minimalisme is repetitief. Bij mij gaat het om emoties, die zet ik in het repetitieve. Krisztina de Châtel heeft me geïnspireerd tot dat minimalisme.”

De Vlaamse choreograaf  ziet haar voorstellingen als dans met Nederlandse en Vlaamse invloeden.

Drieluik over dementie

Is Ann Van den Broek als maker een emotioneel persoon?

“Jazeker. Bij het maken van voorstellingen vertrek ik vanuit mijn eigen leven, pas daarna wordt het universeler. Kijk maar naar Memory Loss, het drieluik over dementie. Ik heb die ziekte van dichtbij beleefd, mijn moeder kreeg het. Wij mensen zijn niet zo speciaal, wij maken dezelfde dingen mee, op een andere manier, maar met veel overeenkomsten. Iedereen krijgt een keer met verlies te maken.”

Lust is nog zo’n thema dat ze verwerkt in haar producties. “Het onderwerp lust heb ik verwerkt in de voorstelling Co(te)lette, die gaat over het vrouwenlichaam. Verlies en lust, deze thema’s zijn belangrijk voor mij. Ik vertrek vanuit het persoonlijke, voel de diepe noodzaak om over wat ik voel en meemaak een voorstelling te maken, maar gaandeweg worden er meer perspectieven aan toegevoegd.”

Zelf op de vloer

Ann Van den Broekstaat  is tijdens de voorstellingen vaak zelf op de vloer of ze is in ieder geval bepalend aanwezig is. “Ik sta niet meer als danser in de voorstelling, maar vooral in een beschouwende of aanvoerende rol.”

Daar heeft ze een eigen weg in gevonden. Zo loopt ze in de voorstelling ‘The Black Piece’ met een zaklamp over de duistere vloer en belicht de dansers en fragmenten die ze aan het publiek wil laten zien. In de voorstelling ‘Ohm’ bepaalt ze ritme en intensiteit van de dansers door op het podium met haar voeten op een stalen plaat te stampen. “Met ritme of met een zaklamp manipuleer ik wat de kijker ziet.”

Ward een Engelse term

Haar gezelschap WArd/waRD is in 2000 opgericht om de voorstellingen van Ann Van den Broek mogelijk te maken. Ward is een Engelse term en betekent onder meer ‘bewaking’ en ‘beschermeling’  Voor de choreograaf is WArd/waRD  een veilige omgeving waar beschermd en volledig vrij kan worden gewerkt en gediscussieerd.

Het gezelschap is thuis in Antwerpen én in een Nederlandse stad. De eerste jaren in Den Haag, daarna Rotterdam en sinds begin 2024 in Tilburg.

Bij Theaters Rotterdam is door choreograaf Alida Dors ingezet op verjonging en een nieuwe koers. Ann Van den Broek besloot te verhuizen en klopte aan in Tilburg waar ze al goede banden had met de theaters.

Middelgroot gezelschap

“In het zuiden van Nederland is meer aandacht voor Vlaanderen. Bovendien voel ik in Tilburg ademruimte. De sfeer  is warm en creatief. In de stad is veel aandacht voor makers, het gaat om het creatieve proces, niet alleen om de output. Dat heeft onze beslissing mede bepaald. Daar komt bij dat in Tilburg op dit moment niet zo’n middelgroot gezelschap als het onze is.”  

Ze wil graag samenwerken met de danswereld in de stad. Of dansers van de Tilburgse Dansacademie een plekje krijgen in haar ensemble weet ze nog niet, dat is afhankelijk van de dansers en karakters die ze voor een voorstelling nodig heeft.

Eerder speelde Jan Martens (opgeleid op de Dansacademie in Tilburg) bij WArd/waRD. Ook Anthony Van Gog is onderdeel van haar team. Van Gog heeft een nauwe band met DansBrabant in Tilburg en wordt door die organisatie begeleid.

Thuiswedstrijd

Gaat Ann Van den Broek haar nieuwe voorstellingen in Tilburg maken?

Ik werk in Antwerpen en Tilburg, het is afhankelijk van welke studio beschikbaar is. We hebben ook internationale residenties waar we repeteren, zo werkten we onlangs in het Franse Nantes.  Internationale uitwisseling vind ik belangrijk, ik hoop zo mensen van andere plekken naar Tilburg te trekken. Van elk optreden in Tilburg willen we  iets speciaals maken door er een evenement omheen te organiseren. Het is voor ons een thuiswedstrijd.”

Opnieuw Co(te)lette

Het theaterprogramma voor de komende jaren ligt in hoofdlijnen vast. Co(te)lette, het stuk is oorspronkelijk uit 2007, komt terug. De vorm blijft hetzelfde, de cast is nieuw. Ann Van den Broek: “Ik ben benieuw hoe het thema lust in deze tijd uitpakt”.

Dit stuk is in 2026 te zien. Co(te)lette gaat over behoeften en driften gezien vanuit vrouwelijk perspectief. De titel is afgeleid van de Franse schrijfster Colette, zij staat symbool voor sterke vrouwen, maar in de titel is ook het woord cotelle te lezen. Dat verwijst naar een stuk vlees. Met Co(te)lette won Ann Van den Broek de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansvoorstelling in het seizoen 2007/2008

“Een nieuwe voorstelling is echo_re-echo. Die creëer ik samen met Gregory Frateur de zanger van Dez Mona. Dat wordt een mix van concert en beweging, Dans op het toneel met twee dansers, Gregory zingt.”

Dez Mona is een Antwerpse band die alternatieve pop speelt. Opvallend is het enorme stembereik van zanger Gregory Frateur. Die stem was ook al te horen in eerdere voorstellingen van WArd/waRD, zoals The Black Piece uit 2014.

Kind in jezelf

Voor het najaar van 2025 staat Play (werktitel) op de rol. “Dat gaat over teruggaan naar de kindertijd, over fantasie verliezen in spelen. Het thema is het kleine kind in jezelf accepteren en verzorgen, dat kleine kind wordt in de loop der tijd weggedrukt.”  

Ook komt er een voorstelling over transities in het leven, over menopauze, penopauze, het ouder worden. “Of dat thema bij mij op de deur klopt? Is al gebeurd, ik ben inmiddels 53.”

Van echo_re_echo komt later mogelijk een uitvergrote versie.

WArd/waRD is het platform waar Ann Van den Broek haar werk kan maken. Ze sluit niet uit dat in de toekomst ook andere choreografen een keer een stuk voor het gezelschap gaan maken, maar dat is nu nog toekomstmuziek.

Een voorstelling op locatie is evenmin uitgesloten, al staat die niet op korte termijn op het programma. Eerder maakte ze ‘Q61 Cemetery’, een persoonlijke voorstelling op een begraafplaats. Ze heeft ontdekt dat in Tilburg prachtige monumentale begraafplaatsen zijn, zoals die aan de Bredaseweg waar ook Marietje Kessels ligt begraven. Dans op zo’n bijzondere Tilburgse plek, daar zou ze graag naartoe willen werken.

 

The Balancing Act, 17 september, Schouwburg Concertzaal Tilburg

Memory Loss Concert, 16 oktober, De Nieuwe Vorst Tilburg

De uitreiking van De Zwaan voor meest indrukwekkende dansvoorstelling is vrijdag 4 oktober tijdens de Nederlandse Dansdagen in Maastricht. Behalve The Balancing Act van Ann Van den Broek zijn ook Tipping Point van Pia Meuthen/Panama Pictures en Rhythm & Flow van Marco Gerris/ISH Dance Collective genomineerd voor die prijs. WArd/waRD won De Zwaan eerder al voor de voorstellingen Co(te)lette en The Black Piece.

FOTO 1: The Balancing Act, @Rio Staelens
FOTO 2: Ann Van den Broek, @Rio Staelens
FOTO 3: The Balancing Act, @Rio Staelens
FOTO 4: Memory Loss Concert, @Laura DHalleweyn
FOTO 5: The Balancing Act, @Rio Staelens